Visie

Muziekonderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of ervaring. Of het nu gaat om basisonderwijs, voortgezet onderwijs, of het bezig zijn met muziek in je vrije tijd, het leren door doen staat bij mij centraal. Als er theorie aan te pas komt, dan is dit altijd in ondersteunende vorm, de theorie is voor mij geen doel op zich. Belangrijker vind ik dat leerlingen hun zelfvertrouwen vergroten en het gevoel krijgen dat ze muziek kunnen maken. Taylor Swift kan ook geen noten lezen, maar is toch een van de succesvolste muzikanten van deze tijd.

 

Als ik muziekles op scholen geef houd ik daarbij rekening met differentiatie. Muzikale achtergronden kunnen enorm verschillen: sommige leerlingen hebben al jaren ervaring, terwijl anderen voor het eerst kennismaken met muziek. Iedere leerling moet op zijn eigen niveau kunnen werken en succeservaringen opdoen, of het nu gaat om het spelen van een instrument, het zingen in een groep of het leren improviseren. Door op jouw niveau met muziek bezig te kunnen zijn ervaar je succes en hopelijk daardoor meer plezier.

 

Bezig zijn met muziek draait niet alleen om het muziek maken, maar ook om groepsprocessen. Iemand leert naast muzikale vaardigheden ook samenwerken, luisteren en concentreren, creatief denken en discipline en doorzettingsvermogen. Deze vaardigheden kan iedereen ontwikkelen tijdens het bezig zijn met muziek en ook nog eens gebruiken in het dagelijks leven.

Je bent het meest gemotiveerd als je iets gaat leren wat je zelf echt wilt leren. Daarom vind ik het belangrijk waar mogelijk leerlingen eigenaarschap te geven over hun leerproces. Ik betrek hen graag bij de invulling van lessen en hen zelf te laten ontwerpen en presenteren. Naast dat leerlingen zelf inspraak hebben bied ik ook voldoende activiteiten aan die voor hen nog nieuw en onbekend zijn, zodat ze hun wereld kunnen verbreden en mogelijk nieuwe interesses en talenten ontdekken.

Kortom, ik wil iedereen de kans geven met muziek bezig te zijn door vooral te doen, op hun eigen niveau en het liefst door te werken aan projecten waar iemand blij van wordt. Ik begeleid hier iedereen graag in, of het nou in het basis- of voortgezet onderwijs is of in de vrije tijd met pianoles of bandcoaching, muziek in wat voor vorm dan ook verrijkt je leven!